Супутниковий знімок 18 квітня 1962 року

Починаючи з 1959 року у США почала діяти космічна програма оборонного призначення під назвою «Corona», яка призначалася для спостереження за наземними об’єктами в основному СРСР і КНР. В подальшому були запущені інші космічні місії, за підсумком яких були зроблені супутникові знімки практично всієї території СРСР, а великі і стратегічні міста були відзняті у божевільній деталізації – менше 3 футів (0.91 м). Наприклад супутниковий знімок 1965 року і є один з цих знімків високої роздільної здатності. Почитати про ці шпигунські місії ви можете у Вікіпедії: Програма “Corona”, KH-7 Gambit.

Супутниковий знімок 18 квітня 1962 року, на жаль, не такий деталізований, як вищезгаданий 1965 року. Вивчаючи його ми не зможемо розглянути дрібні деталі, а лише загальні контури міста. Погіршує ситуацію також те, що в той день у Дніпропетровську був дуже сильний смог від Придніпровської ТЕС, заводу Петровського і від інших невеликих підприємств. Цей смог давав сильні пересвіти саме у зоні міста – це дуже добре видно, якщо подивитися на загальний вигляд знімка:

Але навіть з такими мінусами знімок несе дуже багато інформації. До речі, саме так, як я показав вище, виглядає «сирий» матеріал, отриманий з архіву Департаменту геологічної розвідки США (U.S. Geological Survey Department of the Interior). Це один з трьох фрагментів знімка, які у підсумку утворюють довгу смугу. Для нашого випадку я вирізав звідси досить великий фрагмент, охопивши навіть Сурсько-Михайлівку на півдні та Іларіонове на півночі, орієнтація знімка – з південного заходу на північний схід:

У подібних анонсах я буду показувати кілька скріншотів цікавих місць, які я побачив в процесі вивчення та прив’язки знімка (по кліку на картинку відкриється це ж місце на самій карті). Наприклад, найбільш вражаюче – у 1962 році ще не був демонтований старий напівзруйнований дерев’яний міст і не розпочато будівництво на його місці Центрального мосту:

Або ж іподром навпроти 16-ї лікарні:

Одне з джерел смогу – Придніпровська ТЕС. На той момент вже було запущено два енергоблоки, які, судячи з усього, працювали на повну потужність:

Мало не забув, ще одне цікаве місце. Погляньте, які чіткі контури Богородицької фортеці:

Пишіть в коментарях, якщо щось знайдете!

Перегляд знімка

Підтримка проекту: DONATE

27 коментарів до “Супутниковий знімок 18 квітня 1962 року

  1. Дмитро

    Обвідна вітка зараз примикає до магістральної залізниці (175-й км) зовсім по-іншому. І залізничного моста там уже не існує.

      Цитувати

  2. Артем Костюк Автор публікації

    Дмитро:
    Обвідна вітка зараз примикає до магістральної залізниці (175-й км) зовсім по-іншому. І залізничного моста там уже не існує.

    так.. навіть сліди залишилися.

    Доречі, ви можете робити не скрін, а просто копіювати URL-адресу: https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=180462#15/48.4497/34.8594

      Цитувати

  3. Олексій Адамчик

    Цю реконструкцію здійснено зовсім недавно – за Кірпи, здається, коли готували пуск перщих швидкісних поїздів. Я вважаю, що ті – старі – радіуси поворотів зумовлені довжинами ракет, які могли перевозитися залізницею

      Цитувати

  4. Віктор Єкшов

    Дякую Вам за Вашу пошукову і дослідницьку працю, пане Артеме! Це допомагає більш неупереджено дивитися на урбаністичну ґенезу міста Дніпра.

      Цитувати

  5. Дмитро

    Олексій Адамчик:
    Цю реконструкцію здійснено зовсім недавно – за Кірпи, здається, коли готували пуск перщих швидкісних поїздів. Я вважаю, що ті – старі – радіуси поворотів зумовлені довжинами ракет, які могли перевозитися залізницею

    Але ж на пізньорадянських картах цей вузол має і теперішню з’єднувальну колію, і ту, що з мостом, нині розібрану.

      Цитувати

  6. Костянтин Титаренко

    Олексій Адамчик:
    Цю реконструкцію здійснено зовсім недавно – за Кірпи, здається, коли готували пуск перщих швидкісних поїздів. Я вважаю, що ті – старі – радіуси поворотів зумовлені довжинами ракет, які могли перевозитися залізницею

    Мені здається, що частина старого перегону після мосту з боку Дніпра крутіша, ніж новий перегон. А взагалі не думаю, що там були якісь особливі радіуси, т.я ракети мали далі подорожувати всією територією бССР, і знаючи залізничників, кількасот ракет точно втратили б через невідповідні радіуси на місцях, а про таке я не чув.

      Цитувати

  7. Сергей Мушенок

    Кстати очень удобно придумано с координатами прямо на ссылке. Ведь их можно скопировать в гуглмапс, например, и сразу найти необходимое место. Хорошая задумка и реализация, спасибо еще раз за проект.

      Цитувати

  8. Сергей Мушенок

    Подниму и здесь этот вопрос. Может кто владеет информацией, для чего на берегу Днепра (район ост. Восход теперешней Набережной Победы) были возведены две водонапорные башни (так они проходят и теперь по документам) в рамках какого-то объекта. Возможно даже был намыт небольшой полуостровок. На снимке 65 г. даже виден возможно трубопровод. https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=180462&rightmap=41065#16/48.4329/35.0699

    Обсуждение этого объекта происходило здесь. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=658436107952882&set=oa.501628963674564&type=3&theater&ifg=1 . Там же выложен снимок Ю. Савенкова 1971 г., на которых башни уже повреждены.
    Они существую и до сих пор. Современное фото выложила Вера Матюшова.

      Цитувати

  9. Олексій Адамчик

    Сергей Мушенок:
    Началась застройка 12 кв в районе СШ№126 между нынешними Солидарной и Мозолевского.
    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=180462&rightmap=41065#16/48.4050/35.0077

    Школу 126 відкрито, треба розуміти до 1961-62 навчального року (замітка з “Зорі” за 28.02.1962 р.). Квартал № 20 Інженерна – Козака Мамая (Юних Ленінців) – Казакевича (Бульварна) – Гладкова (на моє розуміння, в цій частині вона називалася Високовольтною).
    Скористаюсь випадком поставити тут пару запитань. 1) який квартал в цих краях мав який номер? 2) Кварталами чого саме вони вважалися? 3) Чи вірно розуміти, що існує два селища “Будівельник” поруч – Корея і селище треста № 17 між вулицями Матроською, Дніпропетровською і Ак. Янгеля?

      Цитувати

  10. Олексій Адамчик

    Перепрошую, забув додати файл.

      Цитувати

  11. Денис

    Сергей Мушенок:
    Началась застройка 12 кв в районе СШ№126 между нынешними Солидарной и Мозолевского.
    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=180462&rightmap=41065#16/48.4050/35.0077

    Аналогичная ситуация и между пр. Кирова и Г.Сталинграда – в 1962 там еще пустырь!
    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=180462&rightmap=41065#15/48.4431/35.0209

      Цитувати

  12. Артем Костюк Автор публікації

    Віктор Єкшов:
    Дякую Вам за Вашу пошукову і дослідницьку працю, пане Артеме! Це допомагає більш неупереджено дивитися на урбаністичну ґенезу міста Дніпра.

    Дякую, Віктор

      Цитувати

  13. Микола

    Дмитро:
    Обвідна вітка зараз примикає до магістральної залізниці (175-й км) зовсім по-іншому. І залізничного моста там уже не існує.

    Мост разобран в 90е вместе с перегоном рзд Войцехово – Диевка. Насыпь и опоры КС ест. До сих пор

      Цитувати

  14. Дмитро

    Микола: Мост разобран в 90е вместе с перегоном рзд Войцехово – Диевка. Насыпь и опоры КС ест. До сих пор

    Войцехове – Сухачівка ж.
    Тобто від цього місця до Войцехового раніше були фактично дві колії?

      Цитувати

  15. Николай

    Дмитро: Войцехове – Сухачівка ж.
    Тобто від цього місця до Войцехового раніше були фактично дві колії?

    Простите, оговорился, Сухачевка. Да. Войцехово во всех документах и картах обозначался разъездом. Хотя по факту это была станция с подъездным путем к воинской части и погрузочной рампой для военной техники. Второй путь от Войцехово шел паралельно, отдаляясь постепенно от основного хода, пересекал по путепроводу трехпутный перегон основного хода на Днепр и съезжал в районе пл 22 км которой уже нет.

      Цитувати

  16. Николай

    Дмитро: Войцехове – Сухачівка ж.
    Тобто від цього місця до Войцехового раніше були фактично дві колії?

    Отец мой в 83ем призывался в армию и попал в ракетные войска. Автобусами ехали через западный и через хащи к Войцехово. Там посадили в поезд и повезли в Прибалтику)

      Цитувати

  17. Светлана

    Насколько я сама хорошо помню, ипподром находился в тупике трамвая №4, даже остановка трамвая называлась Ипподром. На карте он описан почему-то как напротив больницы №16, хотя до нее 2 квартала.
    На месте ипподрома впоследствии разместили воинскую часть. Сейчас там вояк нет, частично застроили коттеджами.

      Цитувати

  18. Артем Костюк Автор публікації

    Светлана:
    Насколько я сама хорошо помню, ипподром находился в тупике трамвая №4, даже остановка трамвая называлась Ипподром. На карте он описан почему-то как напротив больницы №16, хотя до нее 2 квартала.
    На месте ипподрома впоследствии разместили воинскую часть. Сейчас там вояк нет, частично застроили коттеджами.

    Ну вот же четко видно, что он напротив больницы: https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=180462#16/48.4434/35.0211

    а вот тупик 4 трамвая:
    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=180462#16/48.4502/35.0312

      Цитувати

  19. Сергей Мушенок

    По поводу водонапорных башен на Победе, снимок к. 50-х, к сожалению более точной даты нет. Они уже присутствуют на фото. Фото из сообщества Елены Присягиной https://www.facebook.com/photo.php?fbid=574051066391387&set=oa.501628963674564&type=3&theater&ifg=1
    Причем они уже с пробоинами по бокам. Ведет ли к ним какой трубопровод, сказать сложно, фото недостаточного качества.

      Цитувати

  20. Сергей Мушенок

    Может все просто, и это действительно небольшие водонапорные башни, которые в свое время снабжали технической водой Мандрыковку, т.к. очистных сооружений я там не вижу. Но почему 2 и разного размера?

      Цитувати

  21. Артем Костюк Автор публікації

    Сергей Мушенок:
    Может все просто, и это действительно небольшие водонапорные башни, которыев свое время снабжали технической водой Мандрыковку, т.к. очистных сооружений я там не вижу. Но почему 2 и разного размера?

    На месте этого трубопровода в итоге сделали переулок между набережной и Мандрыковской улицей: https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=41065#17/48.43372/35.06724

    А разного размера может потому, что малая стала не справляться с потребностями района? Я по-правде говоря, за них узнал совсем недавно, нужно пойти посмотреть на них..

      Цитувати

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *