ЧАЕС і Прип’ять: супутниковий знімок 2 жовтня 1984 року

Локація Чорнобиля продовжує розвиватись, поповнюючись новими цікавими і рідкісними матеріалами. На цей раз в архіві Департаменту геологічної розвідки США було придбано один з останніх розсекречених на даний момент супутникових знімків. Більше того – це остання місія (1219-3) програми KH-9 Hexagon. Далі ще були програми супутникової зйомки, але на даний момент вони ще офіційно засекречені.

Фрагмент знімка повністю охоплює ЧАЕС, місто Прип’ять, водойму-охолоджувач станції та декілька селищ навколо:

Ініціатором придбання знімка виступив Вадим Кравченко, який надав половину необхідної суми для сканування. Другу половину покрили за рахунок коштів фонду проекту. Буду вдячний, якщо у вас буде можливість і бажання прийняти участь в його поповненні.

Зробимо огляд знімка, порівняємо його з іншими, вже існуючими в локації, насамперед з найближчим по хронології знімком 29.01.1984 р. – різниця у вісім місяців. Перехід до детального перегляду по клику на зображення.

Майданчик будівництва 5-го енергоблоку. Зі змін видно невеликий прогрес в будівництві машинного залу та градирень:

Майданчик 3 та 4-го енергоблоку. За вісім місяців там нічого не змінилося, тому для наочності порівняємо зі знімком 1982 року, коли 4-й блок тільки будувався. Насправді, бачити ще цілий 4-й блок це рідкість, а коли його тільки будують – тим більше:

Десь я читав (можливо нам про це розповідали на екскурсії по Прип’яті), що один з символів Чорнобильської катастрофи – оглядове колесо, мало бути запущено 1 травня 1986 року. Тобто жителі Прип’яті так і не встигли на ньому покататися. Але тепер ми точно знаємо, в якому році воно було побудовано – у січні 1984 його ще немає, а в жовтні вже є. До аварії ще півтора роки, тобто колесо весь цей час не функціонувало? Також будується перший міський стадіон Прип’яті:

У 1984 році було побудовано проспект, який по суті вів в нікуди. Але якщо подивитись на план перспективної забудови міста, можна побачити, що це майбутній великий проспект, який буде продовжений на місці нових великих мікрорайонів. У 1984-му році, як власне і сьогодні, на місці цих мікрорайонів – пустир:

Власне, сам цей пустир формувався на місці старих селищ і плавень – саме у 1984 році:

Взагалі в локації Чорнобиля на OldMaps вже доволі багато історичних шарів. Тому ми можемо бачити динаміку зміни цієї місцевості дуже наочно, порівнюючи між собою шари 1967, 1972, 1974, 1976, 1979, 1981, 1982, 1984 років. Ось наприклад, як змінилася Прип’ять з 1976 по 1984 рік:

А порівнюючи старі супутникові знімки із сучасними, можна побачити текстури залишків покинутих селищ. Наприклад Чистогалівка:

Копачі:

Зимовище:

Лінії вулиць і залишки будинків покинутого села Новошепеличі поруч з Прип’ятю:

Для нових користувачів підкажу, що перемикати історичні шари можна по клику на піктограму зверху праворуч кожної половини екрану. Карти синхронізовані одна з одною, тобто ви можете бачити одне і теж місце в той чи інший рік

Перехід до інтерактивного перегляду шару 1984-10-02


Нагадаю, що ви можете прийняти участь у розвитку проекту OldMaps як матеріалами, так і донатами. Я зробив зручну Банку Моно, Patreon, Buy Me a Coffee та інші способи. Кошти йдуть на нові матеріали не тільки по Чорнобилю, а по всій Україні. Також на оплату серверу. Ну і звісно, це стимул для автора. Буду вдячний.

Але в першу чергу донатьте на ЗСУ.

2 коментарі до “ЧАЕС і Прип’ять: супутниковий знімок 2 жовтня 1984 року

  1. Turbo

    Вітаю Арті !
    Cтосовно оглядового колеса в парку .
    Цей міф виникнув з моменту першого відео репортажу , де чи для більшої драматургії сюжету чи просто некоректно були сприйняті слова —це колесо так і не встигло нікого покатати —
    Давайте розбиратися :
    1) Домашня хроніка з даху травень 1984 ( на стоп кадрі дуже погано але видно,що колеса ще на має ).

    https://artkostyuk.com/imghost/image.php?di=AYTJ

    2) На цих знімках листопад 1984 ми вже бачимо повністю змонтоване колесо.

    https://artkostyuk.com/imghost/image.php?di=AHI5

    3) Робимо висновок ,що десь влітку 1984 року воно було змонтоване ( точніше дізнаємося ,якщо будуть ще проміжні знімки).

    4) Зимові свята 1984—1985 бачимо ,що присутня також вже встановлена Ромашка ( на знімку листопад 1984 вона теж вже присутня).

    https://artkostyuk.com/imghost/image.php?di=UD6O

    5) Знімок березень 1985 (на БК видно плакати до 40чя ДП 1945—1985).

    https://artkostyuk.com/imghost/image.php?di=613I

    6) Датувати важко так , як знайти коли відбувалася ця нарада країн СЕВ у БК Енергетик не вдалося … літо 1984 чи літо 1985

    https://artkostyuk.com/imghost/image.php?di=7MLX

    Робимо висновки , що колесо було точно змонтоване повністю у літній проміжок 1984 року
    І 100% мало почати працювати наступного сезону ( враховуючи ще всі забобони радянщини ,що все треба було будувати,відкривати скоріше-бистріше та до якихось дат) виглядає дивно якщо б за таких умов збудоване колесо стояло майже два роки не відкритим.
    Тому висновок такий —ці слова мали на увазі, що колесо так і не було запущено саме у сезоні 86 року ,а не взагалі ніколи не пускалося. Що логічно так ,як до відкриття сезону 1986 року лишалося 5 днів до 1го травня на момент аварії.

      Цитувати

  2. Артем Костюк Автор публікації

    Робимо висновки , що колесо було точно змонтоване повністюу літній проміжок 1984 року
    І 100% мало почати працювати наступного сезону ( враховуючи ще всі забобони радянщини,що все треба було будувати,відкривати скоріше-бистріше та до якихось дат) виглядає дивно якщо б за таких умов збудоване колесо стояло майже два роки не відкритим.
    Тому висновок такий —ці слова мали на увазі,що колесо так і не було запущено саме у сезоні 86 року ,а не взагалі ніколи не пускалося.Що логічнотак ,як до відкриття сезону 1986 року лишалося 5 днів до 1го травняна момент аварії.

    Дуже дякую! Цікаво. Мабуть ви праві.

    Якщо виникають проблеми з завантаженням великої кількості світлин, ви можете користуватись моїм власним файлосховищем: https://artkostyuk.com/imghost

    Посилання я продублюю в футері сайту.

      Цитувати

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *