Дуже детальний і інформативний план міста, масштабу 1:20000, актуалізований німцями у 1941 році на основі радянських карт 1934 року. Вручну позначені назви вулиць і проміжно номери будинків. Також позначені трамвайні лінії, станом на 1941 рік. Карта кольорова:
Файл знайшов і надав для прив’язки Олександр Волок. Оригінал плану знаходиться у Бундесархіві.
Перехід до інтерактивного перегляду по клику на зображення.
У більшості план складений точно, але деякі місця не співпадають з сучасним супутниковим знімком. Довелося трохи викривити зображення, щоб лінії вулиць максимально точно повторювали сучасні. Тому у деяких місцях ви можете бачити викривлення ліній меридіан.
Завдяки позначенню трамвайних ліній ми тепер точно можемо знати трасування лінії 11-го маршруту трамваю до побудови Заводу. Трамвай так само йшов по вул. Робочій (лінія вулиці тоді була трохи зміщена в районі сучасного ПК Машинобудівників через залізничну гілку, яка проходила поруч). А далі, по сучасній території заводу, Робоча переходила у вулицю Продольну, яка закінчувалась на перехресті з вул. Поперечною. Вулиця Поперечна була частиною селища Верхнє, яке знаходилось на місці сучасного масиву між Незалежності (Титова) і Будівельників. Власне, саме на перехресті Продольної та Поперечної вулиць був тупик 11-го маршруту трамваю. Дуже цікаво:
Позначені трамвайні рейки навпроти Історичного музею та закінчення лінії 1-го маршруту в районі сучасного Нагорного ринку:
Ось одна з дуже рідкісних світлин, де видно цю лінію. Вона проіснувала з середини 30-х до приблизно 1942 року. Після тієї війні рейки не відновлювали:
На території сучасного парку Пам’яті і Примирення вже позначений німецький цвинтар. Поруч видно назви вулиць масиву, який був на місці сучасного автовокзалу – Проізвольна, Ляпідевського, Глухая:
Дуже дивно позначено кладовище в районі Розвилки – саме та частина, яка була на Запорізькому шосе. Всі ми знаємо, що у цьому районі кладовище було на місці Парку 40-річчя визволення Дніпра, але на плані 1941 року воно позначено на протилежному боці. Невже там також були поховання? Порівняємо з якісним аерознімком цього місця 1941 року, можливо щось схоже на текстуру кладовища там все ж таки є, хоча рельєф місцевості тут не дуже підходить для організації цвинтаря:
Ну а кладовище на території самого парку почало формуватися у кінці 30-х початку 40-х років. Видно, що перші поховання з’явилися у південній частині парку, хоча на плані ці поховання не позначені.
Цивільне кладовище в районі ст. метро Проспект Свободи. Тут ми можемо бачити більш-менш точне його місце розташування. Пізніше у дворі школи 88 з’явилися німецькі поховання:
(аерознімок 1944 року підтверджує точність позначення цього кладовища на плані)
Але далеко не всі об’єкти є на цьому плані. Дивно, що не позначили стадіон Динамо, який знаходився на місці сучасного ансамблю Крутогорний:
Легенда карти. Судячи по наявності по краям картографічної сітки з літерами і цифрами, до цього документу має бути доповнення
Перехід до перегляду історичного шару
Основна робота по проекту, якою я зараз займаюся, це прив’язка аерознімків Великого Лугу 1943 року і ребрендинг сайту, про який я незабаром оголошу.
Нещодавно я просив користувачів прийняти участь у поповненні фонду проекту для купівлі 16-ти аерознімків Великого Лугу. На зібрані кошти пощастило придбати навіть трохи більше і повністю покрити територію Лугу – про що я також оголошу у наступних релізах. Але цими замовленнями я повністю спустошив фонд. У мене є ще багато матеріалів для прив’язки, але також є ідея замовлення дуже детального супутникового знімка Кам’янського 1966 року. Якщо у вас є можливість і бажання, ви можете прийняти участь у розвитку проекту донатом на Банку Моно, підпискою на Patreon, Buy Me a Coffee та іншими способами. Але в першу чергу підтримуйте ЗСУ.
Дякую за донати впродовж останнього місяця:
- Олег Васильєв (мій друг і автор каналу “Залізні Магістралі“)
- Андрій Шушляпін
- Андрій Бєлік