Оновив один з перших історичних шарів на сайті – довоєнна серія аерознімків 6 квітня 1941 року. Підбираючи знімки для шару, ми з Сергієм Чигвінцевим хотіли охопити максимум територій, уникаючи при цьому великих нахлестів знімків один на одного, а враховуючи ще й обмежений бюджет – шар вийшов з п’яти знімків і невеликим пробілом в районі Мерефо-Херсонського мосту. На щастя, Олексій Адамчик викупив знімок, якого бракувало і тепер ми маємо повноцінну серію, яка проходить полосою від Ігрені до сучасних масивів Червоний Камінь, Покровський, Парус:
Нажаль літак у той день проходив лише по одній траєкторії (принаймні в архіві у наявності є тільки ця серія), тому довоєнне місто ми можемо розгледіти в основному по лівому берегу. Правий берег міста охоплений частково – в основному в районі Нових Кодак.
Давайте згадаємо, що цікавого є на цьому шарі.
На масиві Північний, а районі дитячого садка №43 знаходився, судячи з усього, недобудований палац культури
Доволі велика будівля, яка, нажаль, не траплялася на світлинах, окрім як на одній, але малоінформативній. Фотографія підписана 1945 роком:
До речі, у 1965 році руїни будівлі ще існували:
Автомобільного Самарського мосту тоді ще не існувало, але частина насипу під нього вже була. Переправа автомобілів і людей відбувалася за допомогою порому, на нашому знімку нам пощастило побачити процес переправи:
На території промзони заводу НТЗ видно легендарну водонапірну вежу Шухова (по тіні від конструкції), сьогодні на тому місці залишився лише фундамент:
Насправді це дуже цінна знахідка мого друга, відомого блогера Den Weissman. Спочатку він знайшов фундамент, досліджуючи територію заводу, потім побачив її на аерознімках, написав велику аналітичну статтю і навіть зняв документальний фільм про неї разом з Музеєм Історії Дніпра. Я дуже рекомендую вам виділити час, прочитати його статтю і подивитися документалку. Після тієї війни місто втратило справжній скарб. Приблизниа візуалізация вежі Шухова на території заводу:
Документальний фільм (8 хв.):
Продовжимо огляд знімку 6 квітня 1941 року.
Не дивлячись, що до початку війни у місті ще два з половиною місяці, вже починають з’являтися військові укріплення. Наприклад, зенітні батареї на території сучасного масиву Сонячний:
Такі ж були в районі сучасного масиву Ломівський:
Кар’єр на Червоному Камені ще не заповнився водою, тоді як у 1943 частково вода вже є:
Тільки починають розробку Рибальського гранітного кар’єру:
Нагадаю, я створив Patreon. За можливістю можна підтримати проект OldMaps та інші мої проекти. Окрім Patreon є можливість зробити донат іншими способами. Буду вдячний!
DONATEДякую Сергію Солянику та Олександру Готвянському за донат на розвиток проекту.
1941 року мало бути введено у експлуатацію продовження 9-го трамвайного маршрута від Завода Артема до станції НД-Вузол. Цю ділянку видно на парі німецьких фотографій. За великого бажання можна побачити розворотне кільце навколо хреста https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=60441&rightmap=google#18/48.47780/35.11732. Воно було поближче ніж нинішнє на М’ясокомбінаті.
Олексій АдамчикЦитувати
Цікаво, Дякую. у 43 році, здається, його видно краще
https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=280843&rightmap=60441#17/48.47770/35.11728
Передам Інформацію Ключику, він хотів малювати схему станом на 41 рік
Артем КостюкЦитувати
Дякую, Артеме! То він і організував розшуки відомостей, серед яких, зокрема, були плани колійних робіт на 1941 рік.
Олексій АдамчикЦитувати