Шар 21 серпня 1941 року

Цей шар буде складатися з двох аерофотознімків різних серій, які покриють центральну частину міста і більшу частину лівого берега. Прив’язувати я почав правобережну частину знімком №2834/121 з масштабом 1:18000, який охоплює квадрат від вокзалу до вул. Вернадського (Дзержинського) і від Дніпра до вул. М. Драгоманова (Димитрова):

Це вже не перший на сайті знімок, датований цим днем. Попередній файл гіршої якості, але з набагато більшим охопленням, отриманий з іншого невідомого джерела. Той знімок не міг нам показати дрібні деталі в центрі міста, але тепер, після придбання нового файлу, у нас з’явилася можливість побачити ще не зруйнований центр в усій красі – навіть трамвайні лінії. Давайте подивимося, що цікавого на ньому можна розглянути…

Центральна площа. Дуже добре проглядається трамвайне кільце навколо сучасного Пасажу. Виявляється, це було полуторне кільце з резервним відгалуженням. Всі колії в той день були повністю зайняті трамвайними вагонами:

21 серпня 1941

Поруч з неіснуючим сьогодні фрагментом вул. Троїцької (Червоної), я побачив дивне скупчення об’єктів. У тому районі тоді був ринок, можливо це торгові ряди:

21 серпня 1941

Дуже добре видно, як протікала Половиця в районі Воскресенської вулиці. Так само видно міст через річку на вул. Володимира Великого (Плеханова), а сама вулиця незабаром змінить напрямок:

21 серпня 1941

Чітко видно існуючу менше десяти років естраду, яка знаходилася у східного боку озера в парку Глоби (я писав про неї в своєму Telegram-каналі):

21 серпня 1941

Перейти до перегляду аерофотознімка

22 коментарі до “Шар 21 серпня 1941 року

  1. Александр Некрасса

    Добрый день.
    Мне кажется этот аэроснимок можно рассматривать бесконечно и находить все время что-то новое:
    1. Похоже на стоянку трамваев в нынешних дворах дома напротив вокзала, или может это ЖД вагоны от ЖД ветки, проходящей через озерку на нынешний «ДнІпромлин»:
    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#18/48.47462/35.01658
    2. По улице Князя Ярослава Мудрого похоже на ЖД ветку с вагонами, которая поворачивает к нынешнему ресторану «Поплавок»:
    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#18/48.47336/35.03635
    и на ул. Столярова. Там тоже два каких-то вагона стоят.
    3. Первый раз заметил, что в то время часть набережной уже была: от нового моста пару кварталов в сторону речпорта:
    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#16/48.4711/35.0491
    Огромное спасибо, что сей час с Вашей помощью это можно все увидеть.

      Цитувати

  2. Сергей Мушенок

    На Троицкой вот эти дома спустя 2 года

      Цитувати

  3. Сергей Мушенок

    Сколько домов снесли, чтобы “прорубить” Театральную площадь, хотя возможно многие из них были разрушены. https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841#18/48.46765/35.04440

    Хорошо видно какой участок Набережной успели построить до войны
    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#17/48.47153/35.04662

    Кому ж все таки был памятник на этом постаменте до войны?
    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#18/48.47174/35.03072

    Станция “Комсомольск” https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#18/48.47026/35.02562 и депо Чкалова ДЖД https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#18/48.47239/35.02602

    Что за строения прямо возле озера, https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#18/48.46996/35.03134 , ведь станция “Жовтеня” была чуть выше https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#18/48.47048/35.03117

    Сложно сказать точно, но по-моему колокольня Благовещенской церкви еще на месте https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#18/48.46828/35.01115

    Жаль на месте вокзала как раз край снимка, можно было точно сказать насколько он сохранился на 21.08, ведь первые бомбардировки вокзала вроде были еще 16.08

      Цитувати

  4. Артем Костюк Автор публікації

    Сергей Мушенок:
    Наверное лучшее на сегодня, для меня по крайней мере, фото, если можно так выразиться, Старообрядческой церкви. https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=1915#18/48.47147/35.03985

    Всегда поражался, на сколько точно составлена карта 1915 года

      Цитувати

  5. Сергей Мушенок

    Артем Костюк: Всегда поражался, на сколько точно составлена карта 1915 года

    Да, собственно с этой карты и родилась у меня теория, что Лазаревская церковь была не там, где полагала официальная история).

    Артем, пардон что не по теме, у меня там был большой комментарий, между теми двумя, после отправки на публикацию появилось сообщение, что комментарий на рассмотрении, и по-моему я его два раза отправил. Если не трудно, укажите причину, слишком длинный? И удалите также лишнее.

      Цитувати

  6. Артем Костюк Автор публікації

    Сергей Мушенок: Если не трудно, укажите причину, слишком длинный? И удалите также лишнее.

    Система блокирует отправку комментария, если в нем больше трёх ссылок. Подозрение на спам. Я отключил эту функцию, можете писать.

      Цитувати

  7. Артем Костюк Автор публікації

    Александр Некрасса:
    Добрый день.
    Мне кажется этот аэроснимок можно рассматривать бесконечно и находить все время что-то новое:
    1. Похоже на стоянку трамваев в нынешних дворах дома напротив вокзала, или может это ЖД вагоны от ЖД ветки, проходящей через озерку на нынешний «ДнІпромлин»:
    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&rightmap=google#18/48.47462/35.01658

    Это трамвайное депо. Въезд раньше был со стороны площади, примерно там, где Вы показали

      Цитувати

  8. Олексій Адамчик

    Щодо театрального бульвара. З “Дніпропетровських газет” (на лібрарії, хто встиг скачати) дізнався, що 11.05.1943 був нальот нашої авіації на місто, і те місце (Московська-Центральна) найбільше постраждало. Я подумав, що і “північний” фонтан на перехресті з проспектом тоді зруйнувало, але нещодавно десь промайнула пізніша фотографія – ще з фонтаном.
    Фото дзвіниці додаю.
    Станція “Жовтеня” – ото вона – прямо біля озера

      Цитувати

  9. Олексій Адамчик

    Дякую, що звернули увагу на залізничні вітки Ленінградською і Столярова. Там, виходить, все помережено коліями було, Ленінградська – просто на всьому своєму протягу з рейками.
    Додам пару фотографій низького розділення з поворота вул. Ленінградської. Сфотографовано під час повені (весна 1942), тепер ми знаємо, що під водою – рейки. І що цікаво, самі ці рейки уходять в ворота – позначив їх на фотографіях.
    Також пару фотографій також ннизького розділення з тією частиною депо, що виходила на Калінінський провулок. Скласти б якось докупи всі ці розширення депо. Треба Науменка перечитати, може там все вже написано. Дякуємо Сергію Мушенку за точне визначення місця знімання.

      Цитувати

  10. Олексійй Адамчик

    Щодо цього знімку і трамваїв. Не знаю, чи вистачить натхнення і снаги обговорити все, що тут можна побачити і порівняти з наявними фотознімками з землі, а також спробувати зробити якісь висновки, щодо стану трамвайного господарства міста в той час.
    Спробую почати з загального зауваження, що твердження вікіпедії про припинення трамвайного руху в місті 20.08.41 підтверджується. (До речі, а звідки відомо, що знімок 21.08? Я, безумовно, бачу, що в цілому об’єкти підтверджують близькість часу знімання “старого” знімка і цього, за тінями оцінимо різницю між ними щось приблизно у годину, але я здогадуюсь, що дата все ж десь вказана?). Містом стоїть досить суттєва кількість трамваїв (і це ми ще не бачимо прохідну з-да Петровського), які всі явно не розмістяться у депо. Питається, де ж вони ночували у мирний час? Можливо якісь трамваї захоплено зненацька відключенням електрики, але в цілому ясно, що їх виставлено так, як ми бачимо, навмисно.
    Більшу частину відомих з фотографій і кінохроніки трамваїв можна знайти на цьому аерофотознімку, але не всі – все-таки ще до відновлення руху якісь зміни відбувалися. До речі, багато вагонів, стоячи так містом, було зруйновано артилерією – знаємо про це з фотографій.
    І зауважу одну конкретну деталь. На фотографії Пала Беркова (я так розумію угорську фонетику) я читаю на маршрутовказівнику номер 2. За допомогою аерофотознімку я знаходжу цей трамвай на місцевості. Але мало того, що двійка там не ходить. Двійка – ширококолійна, а на тій ділянці – вузькоколійка. Я, звичайно, роблю висновок, що я невірно читаю, що там “2”. Тому запрошую, можливо, хтось точно розбере, що там, на трафареті

      Цитувати

  11. Олексій Адамчик

    Щодо цього знімку і трамваїв. Не знаю, чи вистачить натхнення і снаги обговорити все, що тут можна побачити і порівняти з наявними фотознімками з землі, а також спробувати зробити якісь висновки, щодо стану трамвайного господарства міста в той час.
    Спробую почати з загального зауваження, що твердження вікіпедії про припинення трамвайного руху в місті 20.08.41 підтверджується. (До речі, а звідки відомо, що знімок 21.08? Я, безумовно, бачу, що в цілому об’єкти підтверджують близькість часу знімання “старого” знімка і цього, за тінями оцінимо різницю між ними щось приблизно у годину, але я здогадуюсь, що дата все ж десь вказана?). Містом стоїть досить суттєва кількість трамваїв (і це ми ще не бачимо прохідну з-да Петровського), які всі явно не розмістяться у депо. Питається, де ж вони ночували у мирний час? Можливо якісь трамваї захоплено зненацька відключенням електрики, але в цілому ясно, що їх виставлено так, як ми бачимо, навмисно.
    Більшу частину відомих з фотографій і кінохроніки трамваїв можна знайти на цьому аерофотознімку, але не всі – все-таки ще до відновлення руху якісь зміни відбувалися. До речі, багато вагонів, стоячи так містом, було зруйновано артилерією – знаємо про це з фотографій.
    І зауважу одну конкретну деталь. На фотографії Пала Беркова (я так розумію угорську фонетику) я читаю на маршрутовказівнику номер 2 (з високим розділенням файл завеликий, тому даю посилання http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_78383.jpg). За допомогою аерофотознімку я знаходжу цей трамвай на місцевості. Але мало того, що двійка там не ходить. Двійка – ширококолійна, а на тій ділянці – вузькоколійка. Я, звичайно, роблю висновок, що я невірно читаю, що там “2”. Тому запрошую, можливо, хтось точно розбере, що там, на трафареті.

      Цитувати

  12. Олексій Адамчик

    Ще щодо депо. Основний в’їзд явно оцей https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841&double=0#18/48.47324/35.01795. А от виникнення тієї, “задньої” частини – цікаве питання. Звичайно, напрошується висновок, що просто місця не вистачало, і депо за можливості розширювали. Цікаво, чи сполучалися ці два в’їзди коліями напряму?
    Впродовж війни поруч з депо ще один майданчик займуть трамваями – між депо і вулицею Пастера. Після війни, хоча, схоже і не одразу, цю територію приєднають до депо. А на то час туди звезуть розбиті вагони з міста – от тільки я забув, це ще в 1941 році, чи це перед другим пуском трамвайного руху – на початку 1943 року.
    На першій фотографії – цей майданчик з вагонами під час війни (зокрема, вагон № 236 з-за Пайторга), на другій – це місце в післявоєнний час, і тут ще Озерка, але точно не можу сказати, можливо, між стовпом і Карла Макса 119 вже є територія депо.

      Цитувати

  13. Юр

    Видно канавку, що впадала в Дніпро біля Ливарної. Схоже, що вона витікала десь від Невінчаної балки та протікала повз біостанцію

      Цитувати

  14. Сергей Мушенок

    Артем Костюк: Система блокирует отправку комментария, если в нем больше трёх ссылок. Подозрение на спам. Я отключил эту функцию, можете писать.

    Спасибо, будем)

    Олексій Адамчик:
    Фото дзвіниці додаю.

    Спасибо забыл про эти фото, там их несколько даже есть

    Олексій Адамчик:
    Станція “Жовтеня” – ото вона – прямо біля озера

    А ведь точно, спасибо, а я почему-то считал, что станция находилась почти на месте нынешней, а она была напротив.

      Цитувати

  15. Олег

    Из того, что мне бросилось в глаза:
    1. Железная дорога от депо через Озерку и Ярослава Мудрого на “Дніпромлин”
    2. Новый вокзал стоит не точно на месте старого. На месте старого вокзала сейчас пути 2,3,4.
    3. В 1941 старый вокзал разрушили. Либо при наступлении, либо при отступлении.
    4. До 1941 года 1 трамвай ходил до нагорки. Хорошо видно колько в том районе. Сейчас там АТБ, автостоянка, трамвайная остановка с шаурмой и ТЦ “Нагорный”.
    5. Очень хорошо видно, что корпус УДХТУ очень сильно пострадал, практически полностью разрушен. Эту информацию я уже донес до музея университета.

      Цитувати

  16. Сергей Мушенок

    https://oldmaps.dp.ua/?leftmap=2210841#18/48.47126/35.02345
    Возможно часть ветки или ее следы, по которой еще во время выставки 1910 г. подвозили экспонаты и т.п. напрямую от вокзала.

    Я, звичайно, роблю висновок, що я невірно читаю, що там “2”. Тому запрошую, можливо, хтось точно розбере, що там, на трафареті.

    Алексей, если вы про эту двойку, то я думаю это же изнутри салона двусторонний трафарет, что там на той стороне – неизвестно. Это может быть и 7-ка и 10-ка, под то место на снимке подходит. А если вы про трафарет с наружной части вагона, то там вообще ничего не разобрать, по крайней мере для меня.

      Цитувати

  17. Сергей Мушенок

    Алексей, а что касательно того трамвая, который рядом с разрушенным зданием и поворотом путей, не могу найти где вы размещали это фото, удалось его найти?

      Цитувати

  18. Олексій Адамчик

    Сергей Мушенок:

    Возможно часть ветки или ее следы, по которой еще во время выставки 1910 г. подвозили экспонаты и т.п. напрямую от вокзала.

    Тут могло б критися пояснення парвозу на “вході” у парк Чкалова у кінохроніці про відновлення дитячої залізниці, але звідки ця вітка (якщо вона там є) приходила? На фотографіях начебто рейок не видно, але вони можуть бути за кадром і під снігом.

    Сергей Мушенок:

    Алексей, если вы про эту двойку, то я думаю это же изнутри салона двусторонний трафарет, что там на той стороне – неизвестно. Это может быть и 7-ка и 10-ка, под то место на снимке подходит. А если вы про трафарет с наружной части вагона, то там вообще ничего не разобрать, по крайней мере для меня.

    Я, як завжди, двійку всередині навіть не помітив. Я мав на увазі зовнішній трафарет. Але якщо всередині – це саме трафарет з маршрутом, то теж питання – навіщо поєднувати на одному трафареті номери маршрутів з різними коліями. Але тут, звичайно, все можливо.

    Сергей Мушенок:
    Алексей, а что касательно того трамвая, который рядом с разрушенным зданием и поворотом путей, не могу найти где вы размещали это фото, удалось его найти?

    Ні, не знаю, де шукати. Ні на Чкалова – Артема, ні на Табірну – Чернишевського не підходить – будинки навіть не ті.

      Цитувати

  19. Олексій Адамчик

    Сергей Мушенок:
    …Это может быть и 7-ка и 10-ка, под то место на снимке подходит. А если вы про трафарет с наружной части вагона, то там вообще ничего не разобрать, по крайней мере для меня.

    На моє простецьке розуміння – маршрути 1, 3, 6, 7, 8, 9 – перше депо, маршрути 2, 4, 5, 10, 11 – друге. Але щодо сімки, то друге депо я не виключаю. Сімка вузькоколійна, щоправда цим кварталом її маршрут не пролягав. Але тут трамваї явно виставлено навмисно. Але все ж таки на трафареті там не 7. Там якась з цифр 1, 2, 3, 4.

      Цитувати

  20. Сергей Мушенок

    Вагоны на той ветке, которая проходила через озерку?

      Цитувати

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *